Public relations ulega przeobrażeniom na przestrzeni lat. Jego historia jest już zadziwiająco długa, ponieważ początki sięgają wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, kiedy to współpracownik Jerzego Waszyngtona pobudzał kolonistów do walki z Wielką Brytanią. Choć wtedy nie określano tego za pomocą współczesnego nazewnictwa, jego działania można określić jako marketingowe.
Główne cechy współczesnego PR-u
Dzieje tego, co określamy mianem public relations trwają już dwieście lat. Sam PR ulegał zmianom, by obecnie funkcjonować w znanych nam formach. Obszar w którym działa poszerza się wraz z rozwojem rynku medialnego oraz pojawianiem się nowych środków komunikacji. Nie ogranicza się tylko do promocji, choć oczywiście informowanie za pomocą mediów to trzon tej działalności. Kontakt z dziennikarzami wciąż pozostaje jednym z wiodących kanałów przekazywania informacji o podmiocie, jakie się reprezentuje. Specjaliści od PR mogą działać samodzielnie – albo jako wolni strzelcy, albo osoby zatrudnione w instytucjach, o wizerunek których dbają. Najbardziej kompleksowe działania podejmują jednak fachowe agencje PR – Warszawa to doskonały probierz do tego, aby zorientować się, jak wiele takich podmiotów funkcjonuje na rynku. I mają one pełne ręce roboty, bo zapotrzebowanie na takie usługi zdaje się stale wzrastać.
Jak już wspomniano, podstawowym zadaniem PR-owców jest dostarczanie informacji o działaniach firmy lub podmiotu, który przyszło im reprezentować. Dzieje się to na przykład podczas konferencji prasowych lub poprzez tworzenie i rozpowszechnianie materiałów promocyjnych. Artykuły sponsorowane w prasie, degustacje czy kampanie w mediach społecznościowych, to często element przemyślanej strategii, jaka powstaje w agencjach PR.